Kurt Bjørnnes

Sted: Christiania Qvartalet Møtesenter, Grev Wedels Plass 7, 0151 Oslo 

20. nov 2025 - 21. nov 2025

Pris: 7 700,-

Kurset tar for seg hele bredden av BPA ordningen, og vi har litt forskjellige tema før og etter lunsj alle dager. (kaffe/te, snacks/pausemat og lunsjbuffé  er inkludert i prisen, evt. overnatting og reise kommer i tillegg).

PROGRAM – SAKSBEHANDLING BRUKERSTYRT PERSONLIG ASSISTANSE (BPA)

Kommunen skal sørge for at den som oppholder seg i kommunen tilbys nødvendige helse- og omsorgstjenester. Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) er en tjeneste som organiseres på en annen måte enn de øvrige tjenestene; blant annet ved at tjenestemottakeren er arbeidsleder for assistentene. Det er også blitt vanlig at tjenestemottakeren kan benytte private tjenesteleverandører.

BPA-søknader kan oppleves som mer krevende å saksbehandle enn andre saker på området. Dette skyldes dels at regelverket for BPA er mer krevende og utfordrende. Kurset vil derfor ha fokus på juridiske sider ved saksbehandlingen.

Målsettingen er å gjøre å trygge saksbehandlerne slik at saksbehandlingen blir riktigere og mer effektiv.

Målgruppe: Saksbehandlere og ledere i kommunens helse- og omsorgstjeneste.

Kursholder: Advokat Kurt O. Bjørnnes. Han har omfattende erfaring i å holde kurs for helse- og omsorgstjenestene i kommunene. Blant annet er han foreleser på den emnebaserte helselederutdanningen gjennom Høgskolen Innlandet. Han har en utpreget praktisk tilnærmingsmåte til fagstoffet, og bruker praktiske eksempler. Det vil bli rikelig anledning til egendeltakelse.

Kursmateriell: Deltakerne vil få utdelt rikholdig kompendium som inneholder lovgivningen, rundskriv og veileder for saksbehandlingen. 

Plan for dagene – OBS! det kan bli endringer 🙂

Dag 1 09:00 – 11:30              
· Oppstart· Brukerstyrt personlig assistanse – opphav og idé
· Om juridisk metodelære og presentasjon av viktige rettskilder           
· Lovverket               
· Forarbeidene (Prop. 86 L (2013– 2014) og Innst. 294 L (2013–2014))           
· Rundskriv 1-9/2015              
· Veileder for saksbehandling IS-2442
· Fokus på helse- og omsorgtjenesteloven som pliktlov
· Fokus på pasient- og brukerrettighetsloven som rettighetslov
· Kommunens overordnede ansvar for helse- og omsorgstjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1
· Kommunens ansvar etter helse- og omsorgtjenesteloven § 3-2
· Presentasjon av pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 a) annet ledd og rettighetsbestemmelsen i § 2-1 d)

11:30 – 12:15               Lunsj

12:15 – 15:00              
·Grundig gjennomgang av rettighetsbestemmelsen, jf. pasient- og    brukerrettighetsloven  § 2-1 d)      

Dag 2 09:00 – 11:30              
· Tilbakeblikk på første kursdag og nødvendige avklaringer om rettighetsbestemmelsen
· Forsvarlighetskravet i kommunens helse- og omsorgstjeneste
· Hva kan det innvilges BPA-timer til?
· Disponering av timer i BPA-ordninger
· Helsetjenester og BPA
· Arbeidsrettslige spørsmål, for eksempel arbeidsgiveransvaret og styringsrett
· Litt om bruk av private tilbydere

11:30  – 12:15               Lunsj

12:15 – 15:00              
· Arbeidslederrollen og lederutfordringer
· Assistentrollen
· Saksbehandling av søknader om BPA med basis i veilederen, IS-2442
· «Selvstyrt er velstyrt» (NOU 2021:11) – litt om rettsutviklingen framover
· Oppsummering og avslutning.

Sted blir :

Christiania Qvartalet Møtesenter, Grev Wedels Plass 7, 0151 Oslo 

Betingelser og forbehold:
Inntil to uker før kurset kan du melde deg av uten kostnader. Ved avmelding mindre enn to uker før kurset, blir kursavgift refundert minus 50%: Du kan sende en ny deltager, ved forfall, uten ekstra kostnad.

Det er mulig å melde på flere deltagere i samme bestilling – da sendes det kun en faktura for kurset. Enkelt for kommunen og enkelt for oss.

OBS! Hvis det er en kommunal virksomhet som skal betale – bruk organisasjonsnummer så blir det sendt EHF faktura.

På å kursdagene vil det bli servert kaffe/te/vannn, snacks/pausemat og lunsjbuffé samt utlevert skriftlig materiale. Kursbevis sendes ut i etterkant.
(evt. overnatting og reise kommer i tillegg, og må bestilles av den enkelte)

———————————————

Spørsmål? Kontakt Ambia på post@ambia.no 

Ambia sin visjon er å samskape fremtidens løsninger i skjæringspunktet mellom mennesker, organisasjon og teknologi, for helse og omsorg i hele Norge. Nysgjerrig på flere av våre åpne kurs i BPA, helse- og omsorgsjuss eller kvalitetsutvikling? Trenger kommunen din en analyse, rådgivning eller prosess? Leder- og/eller organisasjonsutvikling?

Sjekk Ambia sin nettside eller kontakt oss på post@ambia.no