Ledelse av prosesser er et praksisnært lederutviklingsprogram som tilbys både som et nasjonalt, åpent studieprogram og som oppdragsbasert kurs. Over 2 000 ledere og fagspesialister i kommunesektoren har allerede deltatt. Sikre deg en plass i dag!
Studiested: Annet
Varighet: 1 år
Studieform: Deltid og samlingsbasert
Studiepoeng: 30
Undervisningssprak: NO
Utviklingen av velferdssamfunnet stiller stadig høyere krav til ledere i offentlig sektor. De må håndtere komplekse og sammensatte oppgaver som krever tett samarbeid på tvers av fagområder. Dette forutsetter innsikt i, ferdigheter i og evne til å etablere og lede tverrfaglige arbeidsprosesser på alle nivåer i organisasjonen.
Ledelse av prosesser – del 1gir en praktisk tilnærming til ledelse gjennom utforskende og erfaringsbaserte læringsformer. Studiet gir deltakerne mulighet til å utvikle egen lederrolle med utgangspunkt i reelle utfordringer fra egen arbeidshverdag. Gjennom hele studieløpet er fokuset på hvordan lederutøvelse styres av organisasjonens oppgaver, og hvordan ledere kan bruke innsikt og trening til å håndtere ulike prosesser i organisasjonen.
Studiet er bygget opp rundt fire sentrale temaer:
Studiet gir 30 studiepoeng på masternivå og kan inngå i relevante masterprogrammer. Det er også mulig å bygge videre med Ledelse av prosesser – del 2 (30 stp.).
I tillegg til den åpne studiemodellen, kan programmet tilpasses og gjennomføres på oppdrag. De siste ti årene har flere kommuner, fylkeskommuner og offentlige virksomheter gjennomført egne varianter av programmet, ofte over flere omganger.
Dette studiet retter seg mot ledere, stabmedarbeidere og tillitsvalgte i kommuner, fylkeskommuner og andre offentlige virksomheter. Det er også relevant for ledere og konsulenter som jobber med oppdrag for offentlig sektor. I tillegg kan studiet være nyttig for alle som ønsker å styrke sin forståelse av og ferdigheter i å lede arbeidsprosesser i team, ledergrupper og prosjektbaserte organisasjoner.
I dagens kompetanseorganisasjoner forventes det i økende grad at ledere skaper gode rammer for samarbeid gjennom effektive arbeidsstrukturer som team, prosjektgrupper og midlertidige enheter. For å lykkes må ledere kunne navigere i komplekse faglige, emosjonelle og organisatoriske prosesser, samtidig som de ser sin egen rolle i dette samspillet. En sentral lederoppgave er å sikre at gruppens energi rettes mot de definerte målene og arbeidsoppgavene.
Gjennom studiet vil du få en dypere innsikt i rammevilkårene for ledelse i offentlige organisasjoner og utvikle evnen til å håndtere disse i praksis. Du vil lære å identifisere og forstå de kreftene som påvirker organisasjoner i utvikling, omstilling og endring, samt hvordan du kan skape tydelighet og forankring rundt oppgaver og roller.
I studieplanen finner du detaljert informasjon om studiet, inkludert emneoversikt, læringsmål og vurderingsformer. Sørg for å velge studieplanen for det året du starter, slik at du får den mest oppdaterte og relevante informasjonen.
Søknadsfrist: Løpende opptak frem til 01.11.2025.
For å kvalifisere for opptak kreves fullført treårig høyere utdanning (180 studiepoeng) samt minst to års relevant arbeidserfaring. Søkere med toårig høyere utdanning (120 studiepoeng) og minimum fem års arbeidserfaring kan vurderes etter individuell vurdering.
Dersom du ikke oppfyller opptakskravene, kan du likevel delta som kursdeltaker. Dette gir mulighet til å fullføre studiet og motta kursbevis, men uten studiepoeng.
Ta kontakt om du ønsker å gjennomføre studiet lokalt.
Studieavgift: Kr. 55 000,–
I tillegg kommer utgifter til pensumlitteratur, reise, opphold og semesteravgift. Se mer informasjon om semesteravgiften her.
Offentlige ansatte kan søke OU-fondet om tilskudd, og det har tidligere blitt gitt støtte til både kurs- og studieavgift.
Studiets oppstart forutsetter et minimum på 20 studenter.
Ved fullført Ledelse av prosesser – Del 1, kan du bygge videre på Ledelse av prosesser – Del 2.